کد مطلب:234392 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:140

از کدام ترشیجات
و امتص من الرمان المز فانه یقوی النفس و یجلی الدم.

بعد از حجامت مكیدن انار ملس لازم است زیرا نفس را تقویت و خون را صاف می كند.

نفس بر معانی مختلفی اطلاق شده از جمله روح بخاری است، روح بخاری نیروئی است كه بر اثر سوخت مایعات اضافی و مواد غذائی در بدن تولید می گردد، این روح چون پس از اتمام خلقت بدن و از مواد غذائی یدید می آید حادث و فانی و مانند خود بدن دائما در تحلیل و تبدیل است و شاید مراد از روحی كه طبق اشاره بعضی از اخبار می میرد روح باشد.

در هر حال سوخت بدن را مواد غذائی و مایعات و قندها و نشاسته ها تأمین می كنند اما هیچكدام از آنها بدون كمك ماده دیگری (ویتامین ث) نمی سوزد بنابراین روح بخاری بدون ویتامین ث تولید نمی شود و نیرو نمی گیرد بسیاری از میوه ها منبع سرشار این ویتامین هستند از جمله انار خصوص انار ملس.

بعد از فصد و حجامت انار بهترین و مفیدترین خوردنیها است زیرا به شرحی كه گذشت بدن ما را آماده جذب مواد غذائی می كند و با احراق مواد سوختی و تبخیر مایعات ایجاد حرارت و تقویت روح بخاری می نماید.

شاید مكیدن انار همانطور كه در متن تصریح شده موضوعیتی داشته باشد آنچنان كه با هسته خوردن و آب آن را آشامیدن كار مكیدن



[ صفحه 230]



را صورت ندهد و نیز ممكن است مقصود از مكیدن آشامیدن آب انار باشد به هر نحوی كه میسر شود و چون در آب عصر برای استفاده از آب انار آن را می مكیدند طبق معمول دستور فرموده است.

بعید نیست كه در انار غیر از املاح و ویتامین هائی كه كشف شده است ماده دیگری وجود داشته باشد كه باعث تقویت و نشاط روح شود و اگر این خاصیت را از وجود همان ویتامین ث بدانند حتما نوع آن ویتامین یا ویتامین ث هائی كه در میوه ها و سبزیجات دیگر دیده می شود فرق دارد زیرا حسا مشاهده می شود تقویت و نشاطی كه فكر و روح ما از انار می گیرد از میوه های دیگر نمی تواند، احتمال دارد كه مراد از نفس و تقویت آن نیرومند گردانیدن دستگاه مغز و اعصاب دماغ باشد.



[ صفحه 231]